6 Arvioi ja kirjoita oppimisraportti
Opinnot aloitin lokakuun alussa 2022 Campus Onlinen kautta, sillä olen Jyväskylän ammattikorkeakoulun Yamk-opiskelija. Opiskelen matkailu-ja palveluliiketoiminnan kehittämistä. Palvelumuotoilua olen opiskellut aiemminkin Laureassa, Huomisen matkailukohde, Yamk-tasoisessa opiskelukokonaisuudessa. Minua kiinnostaa palvelumuotoilun eri keinot yritysten liiketoiminnan kehittämisessä, joten tämä kurssi tuli minulle juuri oikeaan aikaan ennen kuin aloitan opinnäytetyön suunnittelun.
Mielestäni suoriuduin hyvin tästä kurssista. Otin tutkimuskohteeksi saaristossa sijaitsevan matkailukohteen, Kasnäsin kokouspaketin ja kokouspalvelun kehittämisen.
Tehtävässä 1. tutustuttiin Palvelumuotoilun eri käsitteisiin ja palvelumuotoilun teorioihin, joista muodostettiin Service Design -käsitekarttaesitys. Näin päästiin sisälle palvelumuotoilun käsitteisiin.
Tehtävän 1. lähteet:
Faljic, A. The Ultimate Business Design Guide.
https://learn.hamk.fi/pluginfile.php/795975/mod_resource/content/2/Business%20Design%20Guide%20by%20d.MBA.pdf
Kielitoimiston sanakirja. Asiakaslähtöinen. Viitattu 6.10.2022
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/asiakaslähtöinen?source=suggestion
Tuulaniemi, J.2011. Palvelumuotoilu. Talentum Media Oy. Helsinki.



Tehtävä 2.1 Ensin kuvattiin palvelu, jota tutkin. Otin aiheeksi Kasnäsin kokouspalvelut. Tehtävässä 2.2 haastattelin palvelun käyttäjää tilausprosessista sekä itse tuotteesta ja tehtävässä 2.3 keskustelin asiakkaan palvelukokemusta ja palvelun tilaamiseen tilaamiseen liittyvistä asioista. Haastattelemalla asiakasta päästiin syvemmälle itse palveluun sekä keskustelun pohjalta sain kerätyksi kehittämisideoita.
Tehtävä 3.1 käsitteli Kasnäsin kokouspalvelun arvolupausta, josta tein alla olevan kuvion, Value Propostion Canvaksen:

Tehtävässä 3.2 Luotiin palvelukriteeristö ja verrattiin sitä olemassa olevaan palveluun. Tätä kautta löydettiin kehitettävä palvelu:

Tehtävässä 4.1 kehitettiin 20 uutta ideaa Kasnäsin kokouspalvelun kehittämiseen.
Tehtävässä 4.2 suunniteltiin uudesta ideasta video, jonka avulla esitettiin täysin uusi palvelukonsepti. Kasnäsin kokouspalvelulle se on itsepalveluna varattava kokouspaketti, jonka voi hankkia milloin vain tai missä tahansa.
Linkki videoon: https://www.canva.com/design/DAFU6zPuEBc/ezm99TGMIbu2gCMWO0-L8A/watch?utm_content=DAFU6zPuEBc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink
Tehtävässä 5.1 suunniteltiin myyntivideo, jolla markkinoidaan uutta palvelua asiakkaille.
Linkki myyntivideoon:
Tehtävässä 5.2 suunniteltiin toteutettava palvelukokeilu
Tehtävässä 5.3 suunniteltiin ja kuvattiin minimitarpeet täyttävä palvelu

Tehtävä 6. on tämä oppimisraportti.
YAMK-opiskelijat: Tehtävä 7.1 kirjallisuuskatsaus, jossa tutustutaan palvelumuotoilun keinoin tehtyyn tutkimukseen. Kirjoitetaan siitä raportti. Valitsin aiheeksi "Kokoukset koronakurimuksessa. Kokouspalvelujen arvokokemuksen lisääminen asiakaslähtöisen kehittämisen avulla".